Lær at sejle
W1siziisijiwmjavmdivmdkvcjbpn2ljmzu4xzcyohg5mf9cyw5uzxjfymvuemlua29ydf9lbf9vz19tb2jpbf9zlnbuzyjdxq?sha=7d9c2226de66573e
Beskrivelse af opgaver og sikkerhed ifb med afvikling af træningssejlads

Instruktørens opgaver:

 

  1. Dansk Sejlunion Instruktørhåndbøger for 1. år og 2. år følges af instruktørerne. Sæsonen deles op i 12 lektioner, således at man kan nå de fleste af øvelserne igennem på de ca. 16 aftener der er sat af.
  2. Der inddeles i hold af 4 elever og 1 instruktør pr. Båd. Efter indledning udpeges der for hver aften blandt elever en ”Skipper” som sejler båden ind og ud af havn. Til søs roteres således at alle får trænet alle pladser på en aften. Det er vigtigt at få indøvet kommandoer og kommunikation.
  3. Efter indledende instruktioner i tilrigning, havnemanøvrer for afgang/anløb etc. anbefales det at instrukøren går aftenes sejladsplan (”Øvelse”) igennem, f. eks. Med anvendelse af A4 Whiteboard.
  4. Instruktøren checker vejrudsigten for dagen. Ved middelvind over ca. 10 m/S skal aflyses, ved vindstyrker under 2 m/S frarådes det  at sejle længere ud end man kan rokke båden i havn. Ved kraftig pålandsvind anbefales det at bjærge storsejl inden anløb af havn.
  5. Undgå ukontrollerede bomninger! og indøv kommandoer/handlinger ved bomning og stagvending

2. års instruktørhåndbogen er meget en gentagelse af 1. års pensum. Begge sæsoner sluttes af med mand over bord øvelser med hhv. trekant (Bomning) og 8 tal (Uden bomning).

Elevens udstyr og sikkerhed

 

  1. Det er obligatorisk at bære egen redningsvest. Vind og vandtæt yderlag bør altid medbringes i båden, selvom det er varmt og behageligt ved ankomst til havn, føles det altid koldere på havet med vind og vand. Brug sejler- eller have handsker efter du har sprittet af.
  2. Forsikring. Klubbens både er forsikret mod skader, men person ulykkes og personansvarsforsikring er ikke tegnet af klubben men er elevens egen forskring.
  3. Det forventes at du kan svømme 200 m med tøj.
  4. Medbring altid mobil telefon

Bådens udstyr og sikkerhed

 

  1. Følgende er altid ombord: Redningskrans og kasteline. Røde LED Flash og Nødblus. Tåge/Signal horn. Kniv. Spand. Anker. VHF (Check batterier!)
  2. Enhver mand over bord er en nødsituation og Røde nødblus kan anvendes for at tilkalde assistance fra andre både. Ved grov sø og og efter flere bjærgningsforsøg bør der ringes 112 og kaldes VHF kanal 16.
  3. Risiko for synkning (Hul i skrog) er også en nødsituation, men forsøg at sejle båden mod land eller havn.
  4. Vindstille eller skader på sejl, rig og ror er ikke en nødsituation, men assistance via DSRS Helsingør 27601101 kan kaldes eller kontakter i Nivå Havn.
  5. Bådene og tovværk sprittes ikke af før/efter brug- brug handsker.
Lektionsplan

Lektion 1: Bådens og Riggens benævnelser

Lektion 2: Sejlvind og vindretninger

Lektion 3: Kommandoer, stagvendinger,  anløb og fortøjning

Lektion 4: Kommandoer, sejlvinde og halser, fast kurs. 

Lektion 5: Bidevind, stagvendinger, gå til mærke

Lektion 6: Krydse til fast mærke

Lektion 7: Læns og Kontrolleret bomning

Lektion 8: Lægge bak,  sejle baglæns , ankring

Lektion 9: Sejle efter kompas, 360 gr.

Lektion 10: Mand over bord 8 tal (Stagvending)

Lektion 11 Mand over bord 3 kant (Bomning)

Lektion 12: Sejle bane med bund og top mærke

W1siziisijiwmjavmdivmdkvotlkaxzkemkyev8xnjb4njawx0jhbm5lcl9izw56aw5rb3j0x2vsx29nx21vymlsx3mucg5nil1d?sha=be09872b3c0c44df